Può aumentare l' input lag ma " causare input lag ", come se l' input lag non ci fosse e fosse generato dal v-sync, è un' affermazione che non comprendo.
Ma non sempre è così. Il freesync ed il g-sync vanno utilizzati assieme al v-sync per evitare il tearing sul bordo inferiore dello schermo: questo perché il v-sync fa molto di più che cappare gli fps. Il v-sync serve a regolarizzare il frame pacing: il v-sync, vedendo il refresh rate del monitor a cui la scheda video è collegata, dice alla gpu ogni quanti ms renderizzare un frame. Dato però che il v-sync, usato singolarmente, introduce ulteriore input lag si utilizza in accoppiata con un frame limiter per ovviare al problema limitando il framerate al di sotto del refresh rate max del monitor.
C' è un' analisi eccezionale fatta da Blur Busters, te la lascio qui sotto
Many G-SYNC input lag tests & graphs -- on a 240Hz eSports monitor -- via 2 months of testing via high speed video!
blurbusters.com
AMD_Robert
Technical Marketing20 points·
3 years ago·edited 3 years ago
FREESYNC WITH VSYNC
- If vsync is enabled, it is only active when the FPS is above or below your monitor's refresh rate range.
- If FPS is below, the monitor has no choice but to use vsync in the double or triple-buffer mode you've set. This will avoid tearing, but add input latency.
- If the FPS is above, the GPU will reject frames ("FPS cap") to keep the application inside the FreeSync window. It will enforce smoothness. You won't get the lowest possible input latency due to rejected frames, but no extra latency is being added.
- When your game is in the FreeSync window, this is the lowest possible input latency.
FREESYNC WITHOUT VSYNC
4. If you
really care about input latency, then you can turn vsync off.
5. If the app is inside the FreeSync window, FreeSync is active. This is the lowest possible input latency.
6. If the app is below the FreeSync range, monitor will run at max refresh until the app's FPS gets back inside the DRR window. You will experience tearing, but no frames will be buffered or held as with vsync.
7. If the app is above the FreeSync range, monitor will run at max refresh and your FPS can go however high it will. This sustains the lowest possible input latency because no frames are being buffered, held or rejected as with vsync. You will experience some tearing until the FPS falls back inside the FreeSync window and FreeSync resumes.
AMD_Robert
Technical Marketing30 points·
3 years ago
Do not use any sort of frame capping with FreeSync. The frame time analysis algorithms that govern FreeSync, FRTC or other methods will conflict and break both solutions. It's unnecessary. Here's why:
- The only time you'd want to turn off vsync with FreeSync is if the app's FPS can go way above your monitor's max refresh and you want the lowest possible input latency at the expense of a little tearing at high framerates. FRTC is the antithesis of this, so it doesn't make sense to use FRTC in this case.
- If you're not trying to get the lowest possible input latency, or the app's FPS stays inside your monitor's DRR window on the regular, then leaving vsync enabled will cap your framerate anyways. FRTC is redundant.
FRTC is for people with regular ol' monitors who are playing low-demand games running in the hundreds of FPS, which just burns power and runs the fan faster than necessary.
Quello che dici tu è fattuale, non lo metto in dubbio. Il Vsync insieme al Freesync ha un suo perchè ma non è sicuramente l' opzione migliore per un giocatore "competitivo" che cerca il miglior compromesso tra input lag e screan thearing come l' utente che ha aperto il topic. In base alla mia esperienza e quello che dice Robert mi sono sentito di consigliare all' utente di usare radeon chill e sconsigliargli l' utilizzo di vsync e FRTC. Il giusto compromesso per non avere un aumento dell' input lag, non avere screen tearing e ridurre l' utilizzo della scheda video è Freesync+Radeon chill.